Mag het Ietsje Minder Zijn?

Pearle ActieSinds midden vorige eeuw heeft de middenstand zichzelf rijk gerekend met de vraag: ‘Mag het ietsje meer zijn?’
Omdat de slager onze kinderen, daarna spontaan op een plakje worst trakteerde, konden we deze vriendelijke beenhouwer niet anders dan het voordeel van de twijfel gunnen, en instemmen met het onsje meer.
Nu de meeste producten, voorverpakt en afgewogen in de winkels ligt, verlangen we bijna dagelijks en met enige weemoed terug naar; ‘Mag het ietsje meer zijn?’.

Tijden veranderen. En het onschuldige ‘Onsje meer’ heeft in onze huidige welvaart plaats gemaakt voor overconsumptie en obesitas.

Nu we regelmatige door een stel irritante knaagdieren van Albert Heijn de noodzaak moeten inzien om te ‘Hamsteren!’ en de Super Plus het vanzelfsprekend vind als we onze kelders en voorraadkasten tot de nok toe blijven ‘Aanvullen!’, lijkt niets meer te dol en alles geoorloofd, om de consument vol te proppen met nog meer van het zelfde.

….Probeert u nog maar eens, om zonder commentaar bij de kassa, één tube tandpasta af te rekenen bij het Kruitvat….

Wanneer is het genoeg? Moeten we bij de Pearle Opticien eerst drie brillen op onze kop laten zetten om ons eigen gedrag te zien? Of luisteren we niet meer naar ons eigen stemmetje en laten we ons liever, door Specsavers, naast een hip montuur ook meteen een paar gehoorapparaten aannaaien?
Nu we ons geen petrochemische stroopwafels meer laten aansmeren bij het afrekenen van een volle tank benzine, denk ik dat we op de goede weg zijn en heb ik goede hoop dat de consument vaker ‘NEE’ gaat zeggen tegen de alsmaar groeiende verspilling en overconsumptie.

Er is teveel en velen hebben niets…

(Lees ook: ‘Uit de Fles of uit de Kraan?’).

 

2 gedachten over “Mag het Ietsje Minder Zijn?

  1. Goed punt, Herman. Helaas komen er steeds meer mensen die nee MOETEN zeggen. Vanwege de simpele reden dat de centjes op zijn.
    IN 2013 zijn bijna 7000 gezinnen met of zonder kids uit hun huurwoning gezet. De grens voor huurtoeslag is bevroren op 700 euro, en de huur wordt elk jaar verhoogd met ongeveer 3,5 %. IK hou mijn hart vast.
    We hebben NU AL 60.000 daklozen.

    Maar goed, de consumenten waar jij het over hebt, hebben een meer dan goed inkomen, waarvan ze niet weten wat er mee te doen. De ene verre reis na de andere, elke 5 jaar een nieuwe badkamer of keuken of auto. Het kan niet op. En zo gaan ze ook met eten om. Wij zien hele zakken gesneden boerenkool in de container, met de datum van vandaag erop. Hetzelfde met fruit en boterhamvlees. En misschien woont twee straten verderop een gezin dat naar de voedselbank moet. Het is te gek voor woorden. Maar wat wil je er aan doen?

  2. Reclame blijft een raar iets.
    Uiteindelijk is de brillenzaak iets aan het doen dat meer lijkt op 3 betalen en 1 halen.

    Ach, voor elke middenstander geldt vooral de omzet.

    Consuminderen doen we toch steeds meer uit noodzaak!

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *